Основними методологічними прийомами розвивального навчання є:
·
причинність;
·
системність;
·
історизм.
Система розвивального навчання, запропонована в 20-х роках ХХст.
В. Давидовим, будується на цілісному сприйнятті матеріалу. Вивчається спочатку
загальне, потім конкретне. До цілого (загального) неодноразово
повертаємося, але вже на більш високому рівні.
В роботі над здобуттям знань важливі не стільки знання,
скільки пошукова робота. Основне завдання розвивального навчання якраз і
полягає в тому, щоб навчити ці знання отримувати.
При системній роботі над собою спостерігається ріст
інтелектуального потенціалу дитини. Виникає нова потреба, яка пов’язана з
розвитком. Безперервне навчання дає результати.
Основні принципи:
·
Засвоєння загального і абстрактного повинно бути передумовою
вивчення часткового і конкретного.
·
Виділення в учбовому матеріалі генетично вихідного, суттєвого з
подальшою його конкретизацією.
·
Знання ефективніше засвоюються в процесі аналізу умов їх
походження.
2. Особистісно-зорієнтоване навчання (автор
І. С. Якиманська )
В основі технологій – гуманістична психологія, яка ставить в центр
ідеї цінність і унікальність людської особистості, коли у процесі
психологічного розвитку суб’єкт бачить себе як розвиваючу особистість (за
Л.Маслоу і К. Роджерсом).
„ Освіченим є не той, хто багато знає, чи той, хто може
передбачити процеси і управляти ними, а той, хто оволодів структурою своєї
особистості ” М.Шиллер.
Особистісно-зорієнтоване навчання включає:
·
створення суб'єкт – суб'єктних стосунків між учителем та учнем;
·
запровадження педагогіки співробітництва, співдружності, діалогу ;
·
створення умов для самостійної роботи учнів з вивчення навчального
матеріалу;
·
створення умов для роботи з дітьми з різним рівнем розумових
здібностей та індивідуальними ритмами.
Умови:
·
Бути – позитивними, тут і зараз.
·
Точними – точність – ввічливість королів.
·
Толерантними – толерантність – це повага, в першу чергу, до самого
себе.
·
Зібраними – найдорожче. Що у нас є, - це наш час.
3. Критичне мислення (автори О. Пометун, Л.
Пироженко)
- Розвиток критичного мислення
- Розвиток творчого мислення
« Я
не можу навчити всіх всьому, але можу вплинути на мислення моїх учнів» Сократ
Метод “ Різнокольорові капелюшки “
Біла капелюх - це аналітичний підхід. Вихідні дані, цифри,
ситуації - вся інформація про предмет обговорення. Що ми знаємо на даний момент
та що необхідно ще дізнатися. Тільки фактичні дані.
Чорна - це критичне мислення. Які мінуси і підводні камені у даної
ідеї. Чому її приймати не варто. На цій капелюсі краще довго не затримуватися,
тому що критикувати завжди легше і доводів може виявитися занадто багато.
Жовта - оптимістичний настрій. Які плюси і перспективи у цієї
ідеї, у чому вона виграє і чому її варто приймати.
Червона капелюх - це емоції, відчуття. Тут ви висловлюєте тільки
свої почуття ("Я в захваті від цієї ідеї!"), припущення, сумніву і
те, що вам підказує інтуїція. Обґрунтування не потрібні, тому на червоний
капелюх
Зелена - творчий підхід. Ця капелюх - генератор ідей. Всі учасники
висловлюються на тему, як можна поліпшити об'єкт обговорення і що можна зробити
для його продуктивності. Висловлювати можна навіть самі незвичайні рішення, які
в даний час можуть приголомшуючими.
Синя - це керівна капелюх. Її необхідно надіти на початку та в
кінці процесу. На самому початку вона береться для постановки цілей
обговорення. В кінці - для підведення підсумків і результатів.
Ментальні карти
Метод “ Розумний куб ”(Блума)
Метод «Розумний куб» використовується в тих випадках, коли тема
має розглядатися з різних аспектів. Для реалізації цього методу вчителеві куб,
на кожній грані якого написане запитання стосовно теми. Можливі надписи на
гранях куба:
·
Опиши (Яка форма, колір. Розмір?).
·
Порівняй (На що схоже? Які має особливості?).
·
З чим пов’язане (З якими спогадами, явищами, об’єктами?).
·
Проаналізуй (З яких частин складається? Які може мати наслідки?).
·
Використай (Як це може бути використано в житті, господарській
діяльності?).
Метод “РОЗМИНКА”
Закінчи речення:
Сукупність всіх коренів рослини утворює…
Корінь, який відростає із зародкового і добре виражений
називається…
Видозміна головного кореня, в якій відкладаються поживні речовини,
називається…
Видозміни додаткових коренів, в яких відкладаються поживні
речовини, називаються…
Метод “ ЗХВ “
Метод «ЗХВ» (Знаю / Хочу дізнатися/ Вивчив) Може бути використаний
для вивчення матеріалу як в продовж одного, так і декількох занять. Аркуш
розбивається на три широкі колонки: «Знаю», «Хочу дізнатися», «Вивчив».
Послідовність змістовних тверджень, які не викликають сумнівів, записуються у
першу колонку. Цікаві та спірні запитання записуються у другу колонку. Після
обробки інформації в третю колонку записуються основні положення нового
матеріалу, виділяються відповіді на поставлені запитання. Зміст третьої колонки
обговорюється, отримані знання порівнюються з відповідями, що прогнозувалися.
Діаграма “ Ейлера – Вена”
Діаграма «Ейлера - Вена» Має вигляд двох чи більше кіл, які
частково накладаються одне на одне так, що утворюється спільний простір. Та
частина діаграми, яка обмежена лівим колом, використовується для запису
властивостей, які є характерними виключно для першого об’єкта. Відповідно та
частина діаграми, що обмежена тільки правим колом, призначена для запису
властивостей другого об’єкта. Перетин кіл використовується для запису загальних
властивостей.
Підіб'ємо підсумки
На уроці я:
- Дізнався…
- Зрозумів…
- Навчився…
- Найбільший мій успіх це…
- Найбільші труднощі я відчув…
- Я не вмів, а тепер вмію…
- Я змінив свою думку щодо…
- На наступному уроці я хочу…
4. Проективні технології (автор Д. Дьюон)
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх
Генрі Форд
Людині потрібен Успіх.
Ступінь успішності багато в чому визначає наше самопочуття,
ставлення до світу, бажання працювати.
•
Проективні технології - турнірна робота
Турнір – це змагання школярів у формі рольової гри, що сприяє
набуттю умінь розв’язувати складні біологічні проблеми, доповідати, формулювати
твердження та захищати власну думку в наукових дискусіях.
А чи треба так себе перевантажувати, виснажувати?
“ Якось промінчик сонця впав на бритву, і вона засяяла, освітлюючи
всіх навколо. Побачивши своє відображення в дзеркалі бритва прийшла в
захоплення, але одразу ж згадала, що їй щоденно доводиться голити густі
чоловічі бороди, а перед цим її точать на грубому бруску, наводять на ремені. І
вирішила вона сховатись у потаємному місці, щоб зберегти свою красу від тяжкої
роботи. Минув час, і бритві знову захотілося подивитись на себе в дзеркало, та
не ближчало тепер її лезо, бо було роз҆ їдено грубою іржею…
Ось так і розум хиріє і іржавіє у бездіяльності “
Притча про бритву, Леонардо да Вінчі.
Немає коментарів:
Дописати коментар